Share

Op een trein zitten toch al gauw  tien personen. Elke dag worden er zestig treinen geschrapt, wat een totaal geeft van minimaal zeshonderd. Als er zevenhonderd mensen haatmails kunnen versturen naar Jos Digneffe voor die ene dag dat er gestaakt wordt dan kunnen die, minimaal, zeshonderd mensen dat toch dagelijks doen richting de NMBS. Ze kunnen Jos misschien in CC zetten. Het zou een welgekome versterking zijn aan de onderhandelingstafel denk ik zo?

 Er zijn elke dag tal van treinen die te laat komen. De NMBS hanteert zelfs de zes minuten regel als zijnde de trein is dan nog steeds op tijd. Nog eens, een trein die zes minuten te laat komt is volgens de NMBS topmensen op tijd. Doe u beklag aan de NMBS top telkens u trein ook maar één minuut te laat is en zet opnieuw Jos Digneffe in CC.

In 2011 vervoerde het personeel van de NMBS 221.3 miljoen mensen! Dat zijn er een slordige zeshonderdduizend per dag. Als jullie nu eens allemaal het volgende op papier willen zetten:”Wij zijn ook voor een eengemaakte NMBS”, dat papier ondertekenen en afgeven aan het personeel. Doe dat aan de balie, op het perron of in de trein. Dat personeel kan u papier dan overmaken aan Jos Digneffe. Je kan er zeker van zijn dat Jos gesterkt aan de tafel zal komen als hij daar enkele honderduizenden papieren mee brengt en het kost jullie hooguit één minuutje, één papier en een beetje inkt uit de printer.

De vakbond heeft geen budgetten om honderdduizenden mensen te informeren. Maar misschien kunnen jullie de eisen, het verhaal, van de vakbond bekijken op de vakbondswebsites. Misschien kunnen jullie de lezersbrieven en blogberichten van verontruste reizigers en personeelsleden combineren met het verhaal van de vakbonden? De woorden van Magnette, de NMBS top, het VBO en politici die tegen de staking zijn kunnen jullie immers overal lezen, zien en horen. Maar het verhaal van het personeel en waarom zij overgaan tot deze actie komt nauwelijks aan bod. Als jullie nu eens allemaal één blad vullen, dat honderd keer copieren en bedelen aan het station, op het perron en in de trein, dan ontstaat er tenminste een andere beeldvorming. Honderd copies, dat duurt al ietsjes langer dan één minuutje maar ook weer geen tien minuten natuurlijk.

Je kan ook ludieke acties voeren. Voor enkele euro’s kan je zo een luchttoeter kopen waarmee de klein mannen naar de voetbal trekken. Schaf er u ene aan, start een ludieke actie onder de slogan:”Wij toeteren voor een akkoord.” En begin te toeteren voor het vertrek en na de aankomst. Jullie halen gegarandeerd de wereldpers! Ik zie de krantenkop van the New York Times al voor me:”Six hundred thousand Belgians honk for a better service!”

Wil je geen geld uitgeven strip dan tot op je ondergoed op het perron en ontvouw een spandoek:”NMBS zet je reizigers niet langer in de kou!”. Je moet maar één iemand hebben die dat op youtube wil zetten en je scoort waarschijnlijk een wereldhit. Meer dan één miljoen views op een dag? Het zou zomaar kunnen!

Je kan sit-ins houden in één van de vele stations, de NMBS bezetten of maak een lieke en zing dat constant op den trein:”Eerste couplet, tarara boem, hij begrijpt het niet Paul Magnette, tarara boem, ze hadden polleke polleke polleke polleke  maaaaaa-hang-jet, al is beter zelf op nen trein gezet. Tararara, tweede couplet,…” Brengt desnoods u eigen fanfare mee, het zal de treinrit des te plezanter maken.

En als dat allemaal niets uithaalt, wel dan kunnen jullie als reiziger zelf ook nog staken. Prik een datum, lanceer een oproep, organiseer jullie voor die dag en raak de NMBS bonzen en met hen Magnette op de enige plaats waar het hen zeer doet.

Want volgens mij zijn alle reizigers het er wel over eens dat de dienstverlening er sinds de liberalisering echt zwaar is op achteruit gegaan en dat het dus beter moet?!

Om af te sluiten wil ik nog even meegeven wat dus niet kan. Je kan morgen, en de komende 364 dagen, niet zagen tegen het NMBS personeel als je trein te laat is, je moet aanschuiven aan het loket, je zes minuten vertraging hebt,… Kortom je kan niet zagen dat je te weinig dienstverlening krijgt. Want als je dat vindt, dan moet je er maar zelf iets aan doen. Als je dat niet wil of kan, steun dan de actie van vandaag. Maar zagen tegen het personeel omdat de dienstverlening slecht is en nadien zagen als datzelfde personeel actie wil voeren om betere dienstverlening te krijgen, dat gaat dus niet.


En nu met z’n allen:”Eerste couplet…”

 

Sven Naessens: GSM 0497/82.94.53

Mede initiatiefnemer “red de solidariteit”
Lid stuurgroep “ronde tafel van socialisten”
Lid algemeen bestuur AC Antwerpen-Waasland

Roodlinks op Facebook

Hart boven hard

hartbovenhardkleur

18 stellingen

ecosoclogo

Roodlinks RSS feed

Agenda

di mei 30 @ 7:30PM -
Support Labour event

Steun ons financieel

Geef ons een duwtje in de rug en stort een bijdrage op het rekeningnummer van Roodlinks nationaal:

000-3255563-49
IBAN BE97 0003 2555 6349
BIC BPOTBEB1
op naam van
Roodlinks
p/a Kruishofstraat 144 bus 118
2020 Antwerpen

Manifest

linksmoetookdurven